Βασίλης Μεταλληνός

.

Η νέα μεθοδολογία που συστήνεται για την τουριστική προβολή ενός τόπου εκσυγχρονίζεται με την εισαγωγή της διαμεσικής αφήγησης και της παιγνιδικής διαδικασίας.

Με αυτήν την καινοτόμα προσέγγιση, ο αυξανόμενος πληθυσμός των ψηφιακών ιθαγενών αναγνωρίζει την ταυτότητα του μέσα από avatars που κατέχουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε ιστορίες (storytelling), αποκτά χρήσιμες πληροφορίες που συνδέονται με τα ενδιαφέροντα του, ακολουθεί τους κανόνες του παιχνιδιού, επιβραβεύεται και αποκτά εμπλουτισμένη εμπειρία μόλις επισκεφθεί τον προορισμό.  

Mε έναυσμα τις προκλήσεις της πανδημικής κρίσης και με σημείο αναφοράς τα δεδομένα που προκύπτουν από το Digital Tourism Think Tank, την TripAdvisor και την Beautiful Destinations αναφορικά με την ομάδα των ψηφιακών ιθαγενών, η δημιουργική ομάδα του ερευνητικού εργαστηρίου inArts του Ιονίου Πανεπιστημίου πειραματίστηκε επιτυχώς σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο το οποίο υλοποιείται για την προσέγγιση του εν λόγω κοινού. 

Σύμφωνα με στοιχεία της TripAdvisor οι κατηγορίες ταξιδιωτών που θα επιστρέψουν πιο άμεσα στο ταξίδι είναι η οικογένεια και οι φίλοι.

Για το εγγύς μέλλον βασική προϋπόθεση είναι ο εμβολιασμός ωστόσο, ήδη σχεδιάζεται από τους αρμόδιους Φορείς και Οργανισμούς η στρατηγική για το 2025-2030 όπου αναμένεται να έχει ολοκληρώσει τον κύκλο της η πανδημία.

Η τουριστική βιομηχανία εστιάζει αρκετά στους ψηφιακούς ιθαγενείς οι οποίοι μέχρι το 2030 θα αποτελούν το κύριο ταξιδιωτικό κοινό και βρίσκονται στα πρώτα τους βήματα για την λήψη αποφάσεων σχετικά με την επιλογή του προορισμού και της αντίστοιχης εμπειρίας που συνδυάζει ψυχαγωγία, έμπνευση και αυθεντικότητα.

 

Βασίλης Μεταλληνός

.

 

Ήδη, το 80% των οικογενειών λαμβάνουν υπόψη την γνώμη των παιδιών τους (Gen Z) για την επιλογή του προορισμού.

Το ίδιο νεανικό κοινό είναι χρήστες του Tik Tok και ενδεικτικά αναφέρεται ότι το 60% των χρηστών του στην Κίνα είναι μεταξύ 24-55 ετών.

Για τις εταιρείες με περιορισμένο προϋπολογισμό για διαφήμιση προβάλλεται μια ευκαιρία στο Tik Tok καθώς έχει προβάδισμα ήδη έναντι άλλων μέσων για την δέσμευση του κοινού ενδιαφέροντος και με περισσότερες προοπτικές και ευκαιρίες για να γίνει το περιεχόμενο της διαφήμισης ιογενές (viral).

Είναι γεγονός ότι ιδιαίτερα η Gen Z με ημερομηνία γέννησης μεταξύ 1997-2012, θα κατακτήσει σύντομα το μεγαλύτερο μερίδιο (32%) του παγκόσμιου πληθυσμού (Bloomberg).

Ήδη αποτελεί την αναμφισβήτητη δύναμη που διαμορφώνει το μέλλον της τουριστικής βιομηχανίας μέσα από την σφαίρα επιρροής της καθιστώντας απαραίτητη για την αγορά την κατανόηση των αναγκών και των συμπεριφορών της στο εγγύς μέλλον. 

Με αυτά τα δεδομένα, η δημιουργική ομάδα του Ερευνητικού Εργαστηρίου inArts υλοποίησε μια καινοτόμο μεθοδολογία διαδραστικής προβολής ενός προορισμού η οποία υποστηρίζει τη δυνατότητα ανάρτησης περιεχομένου σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενώ παράλληλα επιτρέπει τη στόχευση του περιεχομένου σε ειδικές ομάδες αλλά και την γενικευμένη προβολή του σε εκθέσεις.

Το βασικότερο όμως είναι ότι υποστηρίζει και εφαρμόζει συνδεδεμένες παιγνιδικές διαδικασίες και ιογενείς δράσεις που ενισχύουν τη διάδοση του μηνύματος μεταξύ των χρηστών και έχει τη δυνατότητα μέτρησης της αποτελεσματικότητας της εκάστοτε δράσης ή καμπάνιας.  

.

.

Σε αυτό το πλαίσιο σκιαγραφήθηκαν οι πιθανότεροι αποδέκτες του επιθυμητού μηνύματος καταλήγοντας σε 12 διαφορετικούς τύπους επισκεπτών, ο καθένας εκ των οποίων απαιτεί διαφορετική προσέγγιση.

.

.

Η ομάδα, παρουσίασε στην πράξη το πρώτο demo που αφορά έναν εκ των 12 τύπων επισκέπτη.

.

.

Διαπιστώνεται λοιπόν πως η συγκεκριμένη νέα μεθοδολογία που συστήνεται για την τουριστική προβολή ενός τόπου εκσυγχρονίζεται με την εισαγωγή της διαμεσικής αφήγησης και της παιγνιδικής διαδικασίας.   

Δείτε το σχετικό βίντεο εδώ

Η πρώτη επιχείρηση δημιουργίας που έφτιαξε η ομάδα προβάλλει μια προτεινόμενη μεθοδολογία που εφαρμόζεται στο σύγχρονο πληροφοριακό περιβάλλον για την προσέγγιση της νέας γενιάς ταξιδιωτικού κοινού. 

Κρυμμένο πίσω από τα video βρίσκεται ένα ολόκληρο δίκτυο παιγνιδικής πληροφορίας, κρυμμένα hints και exclusive πληροφορία την οποία θα “κατακτήσει” ο χρήστης που θα ασχοληθεί με το περιεχόμενο και θα το ανακαλύψει στην πληρότητα του.

Η όλη εμπειρία βασίζεται στη διαμεσική αφήγηση, τα παιχνίδια υπολογιστή και τη δυνατότητα α) να επικεντρώσει την καμπάνια και το υψηλής ποιότητας περιεχόμενο με καινοτομία στην προσέγγιση για να αποσπάσει μεγαλύτερη προσοχή σε συγκεκριμένες ομάδες επισκεπτών αλλά και β) να ενσωματωθεί στο συνολικό περιεχόμενο προβολής σε περιβάλλοντα διεθνών εκθέσεων τουρισμού.

Η συγκεκριμένη πειραματική δράση δεν έχει σκοπό την προώθηση για τουριστική προβολή, αλλά την χρήση ως καλό πρότυπο για να σχεδιαστούν και να υλοποιηθούν έργα υψηλών προδιαγραφών με καινοτομία και σύμφωνα με τις ανάγκες της εκάστοτε περιοχής.  

Βασίλης Μεταλληνός

.

Συνεπώς, είναι επιτακτική ανάγκη τόσο για τους προορισμούς όσο και για τις εταιρείες της τουριστικής βιομηχανίας να χαράξουν επικαιροποιημένες στρατηγικές και να αδράξουν τις ευκαιρίες που έχουν απήχηση σε αυτό το κοινό.

Το 31% πραγματοποιεί αναζητήσεις για προορισμούς που δεν σχετίζεται με τους περιορισμούς της πανδημίας αλλά με την «κανονικότητα», έστω κι αν αυτή θα είναι η νέα κανονικότητα. 

Στην πραγματικότητα, αναζητούν αυθεντικές εμπειρίες που τους προσφέρουν ψυχαγωγία και συμβάλλουν στην αυτοβελτίωσή τους αλλά και στην βελτίωση και προστασία του προορισμού που επισκέπτονται.

Είναι ευαισθητοποιημένοι με θέματα κουλτούρας και πολιτισμού καθώς και με την προστασία του περιβάλλοντος και αναζητούν ξεχωριστά καταλύματα που εναρμονίζονται με αυτήν την φιλοσοφία.

Το σημαντικότερο όμως είναι ο βαθμός εξάρτησής τους από τις συσκευές τους, γεγονός που αποτελεί σημαντικό δείκτη για την μελλοντική συμπεριφορά τους. Επιθυμούν όλες οι αναζητήσεις τους να εντοπίζονται εύκολα στο κινητό τους καθώς επίσης οι όλες οι διαδικασίες της ταξιδιωτικής εμπειρίας να ολοκληρώνονται εύκολα μέσω αυτού. 

Αυτό σημαίνει ότι είναι απαραίτητο να επαναπροσδιοριστεί το πλαίσιο δημιουργίας περιεχομένου καθώς και να εισαχθούν σύγχρονα μέσα διάχυσης της πληροφορίας προκειμένου να επιτευχθεί από τώρα μεγαλύτερη δέσμευση της προσοχής τους.

Είναι σημαντικό να γίνεται σε παράλληλο χρόνο η προετοιμασία για την προσέγγιση του μελλοντικού ταξιδιώτη με σύγχρονο τρόπο (smart tourism) ώστε να επιτευχθεί άμεσα η προσαρμογή όταν επανέλθει η (νέα) κανονικότητα και να είναι αποδοτική κατά το μέγιστο η σύνδεση μεταξύ προορισμού και ταξιδιώτη.

Mέλη και συνεργάτες της δημιουργικής ομάδας του Ερευνητικού Εργαστηρίου inArts:

 

  1. Δρ. Ιωάννης Δεληγιάννης, Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Τεχνών, Ήχου & Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου

  2. Νατάδα Πανδή, Υποψήφια διδάκτωρ στο γνωστικό αντικείμενο “Ο εκσυγχρονισμός της πολιτιστικής διπλωματίας, οι τεχνολογίες πολυμέσων και οι αναπτυξιακές προοπτικές”

  3. Βασίλης Μεταλληνός, Αστροφωτογράφος-φωτογράφος

  4. Μάριος Παπαμανώλης, απόφοιτος του Τμήματος Τεχνών, Ήχου & Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου 

(Το περιεχόμενο των βίντεο αντλήθηκε από σημεία περιβαλλοντικής αξίας για την ανάδειξη του Δήμου Νότιας Κέρκυρας)

Πηγές:

  1. https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-08-20/gen-z-to-outnumber-millennials-within-a-year-demographic-trends

  2. https://advertising.expedia.com/about/press-releases/gen-z-travelers-more-open-influence-and-inspiration-other-generations

  3. Travel Megatrends 2020: Gen Z Asserts Itself as Travel’s Next Big Opportunity

  4. Cassandra Report, Life Interrupted, The immediate impact of COVID-19 on Gen Z & Millennials

  5. https://intelligence.wundermanthompson.com/2020/04/gen-z-coming-of-age-in-a-pandemic/

  6. How Gen Z is Reacting to COVID-19 & 22 Ways Brands Can Take Action Right Now

  7. https://www.businessinsider.com/retail-courts-gen-z-spending-power-over-140-billion-2020-1

  8. https://research.skift.com/wp-content/uploads/2019/08/MillennialGenZ_Final.8.12.pdf

  9. https://www.businessinsider.com/retail-courts-gen-z-spending-power-over-140-billion-2020-1

  10. https://www.retaildive.com/news/nrf-gen-z-influences-over-one-third-of-household-purchases/564480/

  11. https://skift.com/2019/05/28/why-luxury-travel-purveyors-should-pay-attention-to-generation-z/

  12. National Retail Federation “Keeping up with Gen Z: Fall 2019 Consumer View” (2019)

  13. Global Web Index “Is Time Against TikTok?” (2019)

  14. TripAdvisor webinar, The Travel Rebound: Top Travel Trends and Predictions, TripAdvisor, March 2021, Available at: https://goto.webcasts.com/viewer/event.jsp?ei=1436787&tp_key=ab7b1e6210

 

 





ΠΗΓΗ